Sokat gondolkodtam, hogy felhozzam-e ezt a témát, mivel úgy látom, hogy elég megosztó. Egyrészről, sokszor hallom, hogy: “Dehogy foglalok asztalt, örüljenek, hogy megyek! Felháborító, hogy a helyszínen drágább a jegy! Dehogy veszem meg előre, mi van, ha jön egy jobb program? Bejelentkezzek? Minek? Én vagyok a vendég, kötelesek fogadni, én fizetek!”
Másrészről pedig sok a panasz a kiszolgálás minőségére és a hozzáállásra is. És ehhez hasonló az is, amikor a közösségi médiában valaki minden eseménynél rábök az „ott leszek” gombra. Ezt gondolom én erről:
Nos, akkor kezdjük az elején, az asztalfoglalásnál: az, ha egy étterem, borbár, vagy bármilyen vendéglátó hely (itt most tekintsünk el a kocsmáktól, sörözőktől, kávézóktól, és a menüs helyektől) úgy üzemel, hogy az éppen beeső vendégektől függ, akkor nem tud gazdaságosan működni. Ez, azt gondolnánk, hogy nem a vendég gondja, pedig de.
Egy jobban tervezhető működésnél elkerülhetőek a kellemetlenségek a kiszolgálásnál, alacsonyabbak tudnak lenni az árak, és személyre szabottabb lehet kínálat. Plusz, nem fordulhat elő velünk, hogy kigondoljuk, hogy elmegyünk a város legjobb helyére vacsorázni, kiöltözünk, és nem jutunk be, mert nincs szabad asztal. Vagy az sem túl jó, ha az étlapon szereplő ételek közül minden második elfogyott. Tehát, ha asztalt foglalsz, az jó neked, és jó a helynek is, ahová készülsz. (Ja, és még egy nagyon fontos dolog: ha nem tudsz menni, de foglaltál, kérlek, mondd le!)
Itt érdemes még az értékelésről is beszélni, hiszen a Facebook-on erre is van lehetőség, és ahogy nézem, egyre többen élnek is vele. Ami nagyon fontos, hogy ha nem 5 csillagos az értékelés, akkor oda kellene írnunk a véleményünket, hiszen az adott hely csak ebből tud tanulni. Rossz értékelésnél az elsődleges szempont, hogy ne az érzelmeink irányítsanak minket, és az élményeinket a valóságnak megfelelően, és kulturáltan írjuk le, mivel nagy valószínűséggel válasz fog rá érkezni, és ez elég csúnya szóváltást is eredményezhet. És még eredményre sem vezet.
A másik, számomra elég meglepő dolog, hogy egy koncertre vagy a színházba meg tudjuk venni hónapokkal előre a jegyet, de más programoknál, legyen az gasztronómiai vagy más kisebb volumenű kulturális program, ez nem működik.
Pedig ott is tervezni kell, embereket fizetni, sőt, alapanyagokat beszerezni, és minél pontosabb képünk van a résztvevőkről, annál jobb lehet a szervezés. Persze, mindig közbejöhet bármi, de azt gondolom, ha érdekel valami oda menjünk el, és ne mindig a jobbat várjuk. Mert ha nem jön, akkor könnyen lemaradhatunk az eredeti tervről is. Bármilyen frusztráló is, egyre több olyan programmal lehet találkozni, ahol elővételben lehet csak jegyet venni, illetve a helyszínen egy magasabb jegyárral találkozhatunk, úgyhogy érdemes előre gondolkodni.
A harmadik, a notórius “ott leszek” gomb nyomogató. A közösségi média kiváló az esemény naptárunk feltöltéséhez is, hiszen milliónyi eseményt hirdetnek itt. Nekem is van ismerősöm, aki minden (értsd: MINDEN) boros eseményre odabök az “érdekel” és/vagy “ott leszek” gombokra. Sajnos, nem vagyunk közeli ismeretségben, néhányszor találkoztunk, illetve levélváltásokból ismerem, de szívem szerint megkérdezném, hogy MIÉRT??? És leginkább azért, mert még sosem találkoztam vele egyik eseményen sem.
Viszont, ettől függetlenül, ha érdekel az esemény, nyugodtan használjuk ezeket a gombokat, hiszen az is egy visszajelzés a szervezőnek, és így sokkal izgalmasabb rendezvényeket tud létrehozni.
Hogy mi a konklúzió? Hogy rengeteg jó étterem, esemény, rendezvény, program vesz körül minket. A bőség zavarától sokszor választani sem tudunk. Pedig érdemes, és egy kis szervezéssel és odafigyeléssel el tudunk jutni sok olyan helyre, ami különleges élményt tud nyújtani nekünk.